شاپورخواست گزارش می‌دهد؛
گروه: اجتماعی
تاریخ: 13:15 :: 1402/04/28
در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان چه خبر است ؟!

در بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگار شاپورخواست، تبیین فراگیر اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در دولت سیزدهم، موضوعی است که می‌تواند، تحقق شعار «کار جهادی» در این مجموعه را به همراه داشته باشد.

به گزارش شاپورخواست، اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، نیازمند واکاوی دقیقی است تا ببینیم، در طول سال، راهداران چه کرده و به واقع چه می‌کنند. پرسشی که پاسخ به آن می‌تواند عین «جهاد تبیین» برای «اقدامات جهادی» راهداران سرزمین مفرغ و بلوط و حماسه باشد.

با انتصاب مرتضی شیروانی به عنوان مدیر بومی در راس اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، این استان شاهد توسعه نسبی راه‌ها و افزایش کیفیت حمل و نقل جاده‌ای شد، اگرچه به دلیل فراوانی مشکلات در این حوزه، حجم عقب ماندگی‌ها بسیار است اما، با مقایسه داشته‌ها و حجم اقدامات صورت گرفته، این مجموعه حائز نمره قبولی نزد افکار عمومی خواهد شد.

از اصلاح و آسفالت پیچ گاوکش (موسوم به پیچ آدم کُش) در محور خرم‌آباد به دلفان و بالعکس گرفته تا حذف محورهای پر خطر و ایمن سازی برخی محورهای مواصلاتی استان، تنها بخشی از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان است که شاید ساده به نظر برسد، اما آنجا که پا به پای کارکنان این مجموعه می‌شوی، ساعت‌های عمر سپری می‌شود تا «کار جهادی» و «خدمت» ترجمان شود.

فصل بهار شاید برای مردم دنیا، مردم ایران و ما مردم سرزمین مفرغ و بلوط و حماسه، فصل شکفتن شکوفه‌ها و سرسبزی طبیعت شهرها و روستاها باشد، اما برای مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، فصل تشکیل تیم‌های نوروزی و کشیک‌های شبانه‌روزی، موسم ترافیک جابجایی مسافران نوروزی، رفع مشکلات راه‌ها، بازگشایی جاده‌های اصلی و فرعی مسدود شده و ترمیم پل‌های احتمالی آسیب دیده ازسیلاب‌های خروشان و مواردی از این دست است. آری، شرایط خدمت بهاره به مردم در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، جز این نیست.

با فرارسیدن تابستان، تنها و تنها، آسفالت جاده‌ها وظیفه‌ای طاقت فرسا است. باید در حین عملیات اجرایی آسفالت جاده‌ها در محدوده کارگاهی زمان گذراند تا فهمید چه بر کارکنان و کارگران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان می‌رود. آنجا که باید در دمای تقریبی ۷۰ درجه سانتیگراد نفس کشید و مراقب بود تا مباد، کفش‌ها در آن دما ذوب شوند. آری، شرایط خدمت تابستانه به مردم در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، جز این نیست.

فصل پائیز اما، فصل آماده سازی ماشین آلات، تعمیرات اساسی ادوات فنی و تجهیز سوله‌های شن و نمک و … توسط راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان است که از قضا، از فعالیت بهاره و تابستانه و  زمستانه این مجموعه سخت‌تر و نفس‌گیرتر به نظر می‌رسد. آری، شرایط خدمت پائیزه به مردم در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، جز این نیست.

اما در زمستان، موسم زمهریر خشک و زمستانی برف و یخ که فرا می‌رسد، گویی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، اداره کل مدیریت بحران استان لرستان است. چراکه همه انتظار دارند که این مجموعه، به تنهایی بازیگر اصلی میدان باشد و آن زمان که در کسری از ثانیه راه‌های روستایی و محورهایی همچون گله بادوش الیگودرز، رازان، زاغه، گشور، گاماسیاب، چمن سلطان الیگودرز و هیراب در محور بروجرد به اراک و کجا و کجا و کجا در بارش برف سنگین مسدود شده‌اند، راهداران ورود کرده و در صور بدمند شاید در فرآیندی، همه یخ‌ها ذوب شده و ذرات برف‌ به خود لرزیده و راهی جویبارها و رودها شوند. غافل از اینکه بررسی کمی و کیفی ماشین‌آلات این مجموعه نشان می‌دهد که راهداران لرستان عملاً با حداقل امکانات، کار جهادی کرده و به زبان کوچه و بازار، کارها می‌کنند کارستان و حقیقتاً «کولاک» می‌کنند. آری، شرایط خدمت زمستانه به مردم در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، جز این نیست.

حال که با شرایط کاری مدیران، کارکنان و کارگران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در ۴ فصل هر سال آشنا شدیم، بد نیست که به آن، اقداماتی همچون بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آباد – اراک (خرم‌آباد – بروجرد)، توسعه حمل و نقل هوشمند، نصب تردد شمار در محورهای مواصلاتی، نصب دوربین ثبت تخلف سرعت، را نیز اضافه کنیم تا در مسیر تبیین، به بیراهه نرفته باشیم.

رشد قابل قبول پایداری روشنایی راه‌ها در لرستان، علیرغم سرقت کابل‌ها و غیره و ذلک توسط کسانی که به هنجارهای اجتماعی پایبند نیستند نیز از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. به طور نمونه، در سنوات قبل، روشنایی محور خرم آباد – بروجرد با مشکل عدیده روبرو بود اما اکنون روشنایی آن عالی است و از پایداری قابل قبولی برخوردار است.

تبدیل گارد ریل‌های فلزی به حفاظ‌های بتنی (نیوجرسی) هم از جمله اقداماتی بود که باعث شد در حوادث جاده‌ای، از سقوط خودروهای حادثه دیده به پرتگاه‌ها و برخورد آنان با گارد ریل‌های قدیمی جلوگیری شود. از سوی دیگر، در پیگیری خبرنگار شاپورخواست، کارشناسان این حوزه نیز بر این باورند که هزینه تعمیر و نگهداری سازه‌های بتنی جدید از گارد ریل‌های نوستالژی کمتر بوده و عمر حفاظ‌های بتنی هم از مصنوعات فلزی نصب شده در سنواتقبل بیشتر است. نکته‌ای که هم کارشناسی است و هم از نظر اقتصادی، به صرفه و صلاح این مجموعه کمک می‌کند.

نکته دیگری که شاید در طول محورهای مواصلاتی لرستان با آن برخورد کرده‌ایم اما به آن توجه نکرده‌ایم، جداسازی خطوط رفت و برگشت جاده‌ها است. جداسازی و اجرای حفاظ‌های میانی و کناری به منظور جداسازی خطوط رفت و برگشت جاده‌های لرستان، یک نکته از هزاران حرف ناگفته مجموعه اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان است که از نظرها پنهان نیست اما، گویی یک شبه اتفاق افتاده و کاری سهل و آسان بوده، در حالی که بی اعتنا به مشکلات تامین اعتبارات ملی و استانی پروژه، این اقدامات حاصل کار شبانه‌روزی مردان و زنانی است که در بدنه کارشناسی ستادی و اجرایی این اداره کل فعالیت داشته و دارند.

نگارنده تردیدی ندارد که شما مخاطبان عزیز، در سفرهای برون شهری و استانی با مجتمع‌های خدمات رفاهی میان جاده‌ای لرستان روبرو شده‌اید. حال یا از خدمات جایگاه سوخت آن بهره برده‌اید یا بی اعتنا به زمان، به صورت انفرادی، گروهی یا خانوادگی از خدمات اغذیه‌ای و تغذیه‌ای این مجموعه‌ها استفاده کرده‌اید. اما آیا به تامین شرایط سرمایه‌گذاری در بخش مجتمع‌های خدمات رفاهی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان به منظور تجمیع خدمات به مسافران و کاربران جاده‌ای، نحوه صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری، حجم ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این مجموعه‌ها، تعدد خدمات در آن‌ها و در مجموع ایجاد بستری همه پسند هم اندیشیده‌اید ؟!. کاری به ظاهر اقتصادی، اما اقدامی که تنها و تنها، استفاده از خدمات سرویس‌های بهداشتی آن می‌تواند موجبات رضایت خاطر مسافران و کاربران هم‌استانی‌ و هموطن را به همراه داشته باشد. کارهای بزرگی که در نظر بسیاری کوچک شمرده شده و گاهاً به چشم و حساب هم نمی‌آیند اما، انجام شده و برای انجام آنها، از ظرفیت عظیم نیروی انسانی شاغل در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان استفاده شده و هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی صرف شده تا آرامش، آسایش و رفاه مسافران و رانندگان و هر آنکس که از محورها عبور و مرور می‌کند را فراهم آورد.

خبرنگار شاپورخواست در این پیگیری میدانی دریافته که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان به حدود ۲۱ هزار راننده خدمات ارائه می دهد، خدماتی همچون کارت هوشمند رانندگان حرفه‌ای، صدور بارنامه، صورت وضعیت، آموزش رانندگان حرفه‌ای جاده‌ای در دو حوزه حمل کالا و حمل مسافر. حال بیایید از شماره ۱ تا شماره ۲۱۰۰۰ را، تنها و تنها شمارش کنیم. یعنی نه قرار است آموزش دهیم نه خدمتی ارائه کنیم، فقط و فقط یک شمارش خشک و خالی است. ۱، ۲، ۳، … ۲۰۰۰۰، ۲۰۰۰۱، ۲۰۰۰۲، ۲۰۰۰۳، … خسته شدیم، نه ؟!.

در عصری که کشورهایی همچون ایران اسلامی ما را جهان سوم می‌نامند، لرستان با همه ظرفیت‌های خدادادی‌اش نیز لقب محروم و مظلوم را یدک کشیده و می‌کشد. استانی با ظرفیت‌های عظیم انسانی و پیشینه چند هزار ساله که همواره منشا خیر و برکت برای ایران و جهان بوده اما، حفره عظیم مشکلات چند ۱۰ ساله را نمی‌توان یک شبه پر کرد. مشکلات و معظلات و کاستی‌ها یک شبه حاصل نشده که یک شبه باطل شوند.

تردیدی نیست که جاده‌های مواصلاتی ما با ایده‌آل فاصله فراوان دارند، شک ندارم و نداریم که راه‌های روستایی ما در شان مردم شریف لرستان و عابرین نیست، باید اعتراف کرد که کیفیت کارها بعضاً قربانی کمّیت و بالعکس شده، دور از انصاف است که این مجموعه خدمت رسان را کعبه آمال پنداریم و آن را از از هر نقدی مبرّا اما، کارشناسان بر این عقیده‌اند که باید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان را در ظرف خود قضاوت کنیم.

اینکه تعداد ماشین آلات و تجهیزات فنی سبک و سنگین آن را با تعداد نیروی انسانی و بودجه‌ ملی و استانی‌اش جمع کنیم و بر میزان طول و عرض راه‌های تحت مدیریت مرتضی شیروانی، مجموعه معاونین و همکارانش تقسیم کنیم. آنگاه شکی نیست که ریاضیات در مقابل عزم راسخ راهداران لرستان سر تعظیم فرود خواهد آورد، تا من و ما، بیش از پیش مکلف به تبیین شفاف و صادقانه اقدامات جهادی این مجموعه باشیم.

انتهای پیام/ امین ساکی

در راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان چه خبر است ؟!