با حضور فرهیختگان کشوری و استانی؛
گروه: فرهنگی
تاریخ: 7:07 :: 1398/03/20
همایش تجلیل از حسین مهرداد برگزار شد

در همایشی با حضور جمعی از فرهیختگان کشور و استان لرستان، از مقام علمی و اجتماعی «دکتر حسین مهرداد» جامعه شناس برجسته لرستانی تقدیر شد.

به گزارش پایگاه خبری شاپورخواست، در مراسمی که شامگاه یکشنبه ۱۹ خرداد ماه ۹۸ در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری خرم آباد برگزار گردید، از مقام علمی و اجتماعی و تلاش ۵۰ ساله دکتر حسین مهرداد تقدیر شد.

در این مراسم که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و مراکز دانشگاهی، علمی و آموزشی و دستگاه های مختلف اجرایی لرستان، فرمانداری خرم آباد و با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید دانشگاهی و هنرمندان و ادب پژوهان برگزار شد، از یک عمر تلاش صادقانه و موثر جامعه شناسی برجسته لرستانی «دکتر حسین مهرداد» تجلیل به عمل آمد.

باید مشاهیر و مفاخر فرهنگی لرستان را به جهانیان معرفی کنیم

در ابتدا، ناصر دولتشاه معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با حضور در جایگاه، ضمن تمجید از خدمات این استاد وارسته، او را فردی با جایگاه رفیع اجتماعی توصیف کرد و برگزاری مراسم بزرگداشت حسین مهرداد را وظیفه و رسالتی فرهنگی در راستای معرفی هرچه بیشتر مشاهیر و مفاخر لرستان به ایرانیان و جهانیان دانست.

اعتماد اجتماعی مردم به دکتر مهرداد، ستودنی است

در ادامه، قاسم ولیزاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در سخنانی، با ذکر این نکته که خود را شاگرد استاد مهرداد می دانم، اعتماد اجتماعی نسبت به ایشان را ستود و از اقبال عامه مردم به این جامعه شناس لرستانی، ابراز خرسندی کرد.

این همایش، تحفه ای ناچیز به دکتر مهرداد است

پس از آن، سید سیامک موسوی دبیر اجرایی همایش در سخنانی، به بیان اهداف برگزاری همایش تجلیل از حسین مهرداد پرداخت و این همایش را، تحفه ای از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لرستان دانست و اظهار داشت که بسیاری از اساتید دانشگاه های معتبر از جمله دانشگاه تهران و شیراز و برخی اعضای هیات علمی دانشگاه های استان کرمانشاه، خوزستان، مرکزی و لرستان، مقالات و یادداشت های خود را در خصوص دکتر مهرداد به دبیرخانه همایش ارسال کردند که جا دارد از همت بلند آنان تجلیل کنم. وی در پایان، حضار را به دیدن فیلم مستند زندگینامه این استاد برجسته دعوت کرد.

شخصیت های دانشگاهی کشور از مهرداد گفتند

در ادامه این همایش نیز، جمعی از اساتید دانشگاه های معتبر کشور و دوستان دکتر مهرداد با حضور در جایگاه، به ذکر خاطره پرداختند و از فضائل اخلاقی و دانش جامعه شناس لرستانی به نیکی یاد کردند.

از فصلنامه یافته نو، رونمایی شد

این در حالی است که پس از خاطره گویی مدعوین، با حضور جمعی از مدیران و فرهیختگان حاضر در مراسم، از فصلنامه پژوهشی و فرهنگی «یافته نو» ویژه گرامیداشت مقام دکتر حسین مهرداد رونمایی شد.

حسین مهرداد توسط شاگردان، دوستان و دوستدارانش تجلیل شد

در ادامه، جمعی از شاگردان و همکاران حسین مهرداد و برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و نهادهای فرهنگی از جمله خانه مطبوعات لرستان، انتشارات شاپورخواست، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای مرکز لرستان، جهاد دانشگاهی، معاون وقت سیاسی و امنیتی استانداری لرستان، مدیر موسسه خیریه صدیق، مدیر مجتمع آموزشی پارس اندیش خرم آباد، شرکت نیروی برق، اداره کل بهزیستی، اداره کل زندانهای لرستان، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، دانشگاه لرستان و … به پاس قدردانی از نیم قرن خدمت علمی، پژوهشی این استاد برجسته، هدایایی اهدا کردند.

مدال خبرنگار افتخاری به حسین مهرداد تقدیم شد

همچنین، اهدای مدال طلای خبرنگار افتخاری از سوی امین ساکی مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های لرستان و از شاگردان دکتر حسین مهرداد، از جمله بخش های ویژه این همایش بود، که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

آذین مهرداد، از پدربزرگ گفت

از دیگر بخش های این آئین، قرائت دلنوشته توسط آذین مهرداد «نوه استاد مهرداد» بود. او گفت همه شما پدربزرگم را به نام دکتر مهرداد می شناسید اما من و فرزندان و نوادگان ایشان، او را بابا حسین خطاب می کنیم که سخنان مورد رضایت جمع حاضر قرار گرفت و در پایان، مهرداد با در آغوش کشیدن نوه خود، لحظاتی زیبا و احساسی را رقم زد.

هنرمندان موسیقی با اجرای دونوازی و بداهه خوانی، به مهرداد هدیه دادند

در بخشی دیگر اما، فرشاد سیفی و حامد فیضیان از نوازندگان چیره دست و مطرح کمانچه و از خوانندگان موسیقی لرستان نیز در اجرایی بداهه و خاطره انگیز، هدیه فرهنگی خود را اینگونه به حسین مهرداد اهدا کردند.

حسین مهرداد: از همه متشکرم

در پایان این آئین نیز حسین مهرداد به ایراد سخن پرداخت و ضمن سپاس از زحمات برگزار کنندگان، از حضور مدعوین ملی و استانی، تقدیر کرد.

جامعه شناس برجسته لرستانی در همایش تجلیل از مقام علمی و اجتماعی خود نیز به بیان نکات تربیتی و آموزشی پرداخت و در سخنانی، چند چالش اجتماعی را گوشزد کرد.

گفتنی است حسین مهرداد، متولد ۱۳۲۲ شهرستان الشتر در استان لرستان و دانش آموخته مقطع دکتری جامعه‌شناسی «پیش از انقلاب اسلامی» از دانشگاه تهران است. از او آثار متعددی به رشته تحریر درآمده و شاگردان و علاقه‌مندان مهرداد، از وی به عنوان پدر جامعه شناسی لرستان یاد می‌کنند.

عکس و گزارش: گلناز کمالوند