گروه: اجتماعی
تاریخ: 18:57 :: 1397/01/17
ماجرای غار قاتل در ایران + عکس

تا به حال به این فکر کرده اید که خطرناک ترین غار ایران در کدام شهر قرار دارد و چرا به آن یک همچین لقب هول انگیزی داده اند؟

به گزارش پایگاه خبری شاپورخواست؛ تا به حال به این فکر کرده اید که خطرناک ترین غار ایران در کدام شهر قرار دارد و چرا به آن یک همچین لقب هول انگیزی داده اند؟ درست است که اسم کرمانشاه بیشتر از همه ما را یاد بیستون می اندازد اما این شهر جاذبه های معروف دیگری مثل غار پرآو دارد، غاری که غارنوردی در آن آنقدر خطرناک است که تا به حال ۵ نفر جانشان را در راه کشف آن از دست داده اند.

این غار عمودی بر روی کوه های بلند قرار گرفته و برای رسیدن به ورودی اش باید به ارتفاع بیش از ۳ هزار متری کوه پرآو بروید.

حتما برایتان جالب است که بدانید اولین بار چه کسانی موفق شدند غاری تا این حد خطرناک را کشف کنند: انگلیسی ها و بعد از آن لهستانی ها اولین کاشفان این غار بودند. غارنوردان زیادی کنجکاو شده بودند که بدانند در این غار چه خبر است برای همین گاهی به صورت فردی و گاهی هم دسته جمعی برای غارنوردی به سمت این غار می رفتند ولی هر بار موقعیت سخت غار، مانعی جدی برای موفقیت بود. با این حال، چندان طول نکشید تا بالاخره در سال ۱۳۷۰ رسیدن به انتهای غار ممکن شد! آن هم با برنامه ریزی ها و تلاش های زیادی که تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه انجام داد. حالا که دیگر مثل گذشته رسیدن به انتهای این غار در نظر غارنوردان غیر ممکن نبود افراد بیشتری دست به کار شدند تا این غار عجیب را از نزدیک ببینند.

سال ۱۳۷۲ دو نفر از غارنوردان حرفه ای پا به این غار مخوف می گذارند و بعد اینکه ۱۲ روز را در غار می گذرانند به نقطه ی انتهایی آن می رسند. بعد از این موفقیت ها انگار ترس غارنوردان هم ریخته و درهای غار به روی همه باز شد. از این پس کنجکاوی، غارنوردان زیادی را به این غار کشاند و در پی همین غارنوردی ها ۵ نفر به کام مرگ رفتند البته برای افرادی هم حادثه هایی پیش آمد اما در نهایت نجات پیدا کردند. غارنوردان زیادی دوست دارند که به داخل این غار تاریک بروند و جذابیت های پنهان آن را از نزدیک ببینند. رسیدن به انتهای این غار برای غارنوردان به شیرینی رسیدن به قله ی کوه های صعب العبور است با این حال کانال های بسیار باریک غار افراد زیادی را از ادامه ی راه منصرف کرده است.  هر سال بین ۲ تا ۹ سفر به این غار انجام می شود و عده ای حتی چندین بار به انتهای آن رسیده اند. غارنوردی در این غار به حدی سخت است که در گذشته زباله های زیادی در این غار وجود داشت که امکان خارج کردن آن ها تا مدت ها وجود نداشت تا اینکه بالاخره تیمی حرفه ای این زباله ها را جمع آوری و از غار خارج کردند.

غار پرآو در زبان محلی یعنی پرآب اما با دیدن تصاویر این غار اثری از آب نمی بینیم با این حال در طول مسیرهای طولانی غار آب زیادی به چشم می خورد که از ذوب شدن یخ های زیر زمینی به وجود آمده است. قسمتی از غار که بیشترین آب را در خود جای داده حوضچه ی انتهای غار است که حدود ۳ متر در آن آب وجود دارد. عمق این حوضچه در سال ۱۳۸۳ اندازه گیری شد؛ در آن سال یک غواص به همراه تیمی غارنورد به انتهای غار رسید و داخل حوضچه رفت. او بعد از اندازه گیری عمق حوضچه، اعلام کرد که انتهای حوضچه بسته است و راه به جایی ندارد. اگر غارنورد حرفه ای هستید برای غارنوردی در این غار باید فصل بهار یا تابستان به این منطقه بروید چون در پاییز و زمستان سردی هوا مانع از این کار می شود.

رفتن به جاهای اسرار آمیز که ناشناخته های زیادی دارند آرزوی خیلی از ماجراجویان است، کسانی که همیشه به دنبال جایی رمز آلود هستند تا جذابیت های آن را کشف کنند. اگر تجربه کوهنوردی و یا غارنوردی دارید و یا اهل ماجراجویی های هیجان انگیز هستید شاید با خواندن وصف زیبایی های غار هوایی شده اید که سری به این غار بزنید اما باید بدانید که این غار با غارهای معمولی فرق دارد و حتما باید با تجهیزات مناسب به داخل آن بروید و از قبل آموزش های لازم را دیده باشید. بعد از این آماده سازی ها راهی شهر کرمانشاه و روستای چلابه شوید؛ از اینجا به بعد به راحتی می توانید کوه پرآو را پیدا کنید البته بهتر است که به صورت تیمی به این غار بروید چون غارنوردی انفرادی در آن واقعا خطرناک است. ایران جاذبه های زیادی را در خود جای داده؛ از جاذبه های طبیعی گرفته تا جاذبه ای تاریخی که منتظرند تا راهی سفر شوید و آن ها را از نزدیک ببینید البته اگر ماجرا جو نیستید جاذبه هایی را برای تماشا انتخاب کنید که خطرناک نیستند.

در آخر این نکته را یادآوری می کنیم که غارنوردی در این غار فقط مخصوص افراد حرفه ای ست و افراد عادی اصلا امکان پیمایش آن را ندارند.