گلایه قصابان خرم‌آبادی از افزایش عوارض ذبح دام؛
گروه: اقتصادی
تاریخ: 15:14 :: 1397/02/20
راه‌اندازی کشتارگاه جدید در خرم‌آباد ضروری است/افزایش نرخ عوارض ذبح دام خودسرانه است

چند روزی است صنف قصابان خرم آباد به علت افزایش صد در صدی نرخ عوارض ذبح دام از قرار هر راس گاو از ۷۰ هزارتومان به ۱۰۰ هزار و هر راس گوسفند از ۱۰هزار تومان به ۲۰ هزار تومان از مراجعه به کشتارگاه دام خودداری می کنند که همین امر باعث بروز مشکلات جدی برای قصابان و مردم شده است.

به گزارش پایگاه خبری شاپورخواست به نقل از خبرآنلاین، در پی افزایش ناگهانی عوارض ذبح دام توسط کشتارگاه دام گلشن خرم‌آباد، صنف قصابان این شهرستان از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در اعتراض به این افزایش نرخ، از کشتار دام امتناع کرده و به حالت اعتصاب در آمده‌اند و ادعا می‌کنند این افزایش بدون هماهنگی و دستور ارگان‌های مربوطه و صرفاً از طرف افراد ذینفع صورت گرفته است.

گلایه قصابان

خسروی از قصابان سطح شهر خرم آباد در این خصوص، گفت: از روز یکشنبه که کشتارگاه گلشن دام تعطیل شد قصابان سطح شهر خرمآباد در منازل و شهرستانهای اطراف مانند الشتر، کوهدشت و …، اقدام به خرید و کشتار دام می‌کنند.

خسروی تاکید کرد: البته با وجود این مشکل، تحمیل این مسافت برای صنف قصاب شهر خرم آباد خوشایند نبوده و طبیعتا باید در شهر خودمان کشتار را انجام دهیم ولیکن تاکنون مواردی از کشتار غیر مجاز مشاهده یا کاهش گوشت در سطح شهر نشده است.

این قصاب خرم آبادی تاکید کرد: حتی در انجام ذبح و کشتار در منازل نیز توسط نماینده دامپزشکی معاینه و گواهی سلامت گوشت صادر می شود و سپس در قصابی های سطح شهر توزیع می شود که جای نگرانی ندارد.

خسروی با اشاره به اینکه کشتارگاه گلشن دام در خریدآلایش دام و محاسبه نرخ پرداخت عوارضی با قصابان کنار نمی آید گفت: تا زمانی که رییس اتحادیه قصابان نرخ مصوب اداره تعزیرات را اجرا نکرده و آلایش دام را به مطابق با دیگر شهرستانها از ما خریداری نکند، این رویه ادامه خواهد داشت.

فشار اقتصادی متوجه قصابان نیست

وی تصریح کرد: ما قصابان سطح شهر خرم آباد عمدا گوشت شهر را تامین می کنیم تا حیدری کوتاه بیاید! ما با کمبود گوشت در قصابی‌ها مواجه نیستیم. لذا می‌خواهیم به گلشن دام ثابت کنیم فشاری جز دوری مسافت متوجه قصابان نیست.

سپهوند دیگر قصاب سطح شهر خرم آباد گفت: گلشن دام تنها مرکز کشتار خرم آباد که شخصی ست و رقیبی هم ندارد البته با راه اندازی مجدد گلشن دام نیز مشکلی نداریم، فقط انتظار داریم: آلایش دام را مطابق با دیگر شهرستانها با نرخ ۵۰ هزار تومان از ما خریداری کند نه ۲۵ هزار تومان! و یا آلایش را برای فروش به خودمان واگذار کند.

وی افزود: کشتارگاه باید مطابق با نرخ مصوب اداره تعزیزات عوارض دریافت کند که برای کشتار گاو ۶۵ هزار می باشد.خرید آلایش نیز مطابق با بقیه شهرستانها باشد یا به خودمان واگذار کند و حتی اگر دامپزشکی اعلام کند، کدام آلایش خوراکی نیست، از فروش آن خودداری می کنیم.

گوشت قرمز

دولت برای قصابان خرم‌آبادی کشتارگاه تعیین کند

امیری دیگر قصاب خرم آبادی گفت: تحمیل این مسافت حق ما نیست گلشن دام باید به نرخ مصوب تعزیرات شروع به کار کند و اگر هم ادعا می کند این ملک شخصی ست دولت برای ما کشتارگاه تعیین کند.

وی افزود: دولت نرخ عوارض کشتار را تعیین کرده اما کشتارگاه خرم آباد نمی پذیرد. تا این لحظه هم اگر ۴۵ هزار تومان گرفته باید چهل هزار تومان می‌گرفته که این بی‌عدالتی پذیرفتنی نیست.

رئیس اتحادیه قصابان خرم‌آباد: هیچ کشتار غیرمجازی صورت نگرفته است

اما حیدری رییس اتحادیه قصابان خرم آباد در این خصوص می گوید: هیچ گونه کشتار غیرمجاز یا کشتار در مراکز آلوده انجام نمی شود و گروه های دامپزشکی نیز بیشتر شده که بصورت دو گروه مجزا در سطح شهر فعالیت داشته و هیچگونه کشتار غیر بهداشتی مشاهده نشده است.

افزایش قیمت گوشت، قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد

حیدری افزود: از روز یکشنبه به دنبال افزایش نرخ عوارض ذبح دام کشتارگاه خرم آباد تعطیل شده به نحوی که با افزایش این عوارض کشتار برای صنف قصابان بصرفه نبوده و به تبع آن این عوارض به قیمت تمام شده گوشت افزوده می شود و افزایش قیمت گوشت، قدرت خرید مشتری را کاهش می دهد!

وی خبر داد: هم اکنون ذبح گوسفند در درکشتارگاه صنعتی شهرستان کوهدشت انجام می شود که توسط ماشین های یخچالدار به خرم آباد حمل می شود و ذبح گاو هم به همین صورت در کشتارگاه صنعتی شهرستان الشتر انجام می شود.

رییس اتحادیه قصابان خرم آباد اضافه کرد: فرآیند ذبح و کشتار در دیگر شهرستانهای اطراف نیز با مجوز استانداری و فرمانداری انجام می شود و تاکنون نیز موارد از کشتار غیر بهداشتی مشاهده نشده است.

حیدری تصریح کرد: البته تاکنون نه موردی از گوشت آلوده مشاهده شده است و نه با کاهش گوشت در مراکز قصابی سطح شهر مواجه بوده ایم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که تحمیل این مسافت در فرآیند کشتار برای قصابان دشوار بوده، کشتار باید در شهر خرم آباد انجام شود و تا روزی که تعدیل نرخ عوارضی ذبح دام در شهر خرم آباد تامین نشود، این رویه ادامه خواهد داشت.

رییس اتحادیه قصابان در پایان حل مشکل کلاف سردرگمی قصابان را به اداره تعزیزات، استانداری و سازمان صنعت و معدن استان ارجاع داد و گفت: منتظر تعیین نرخ عوارضی از مراجع دولتی هستیم و مشکلی با قصابان نداریم.

افزایش نرخ عوارض ذبح دام خودسرانه است

در این رابطه کارشناس بهداشتی اداره کل دامپزشکی لرستان با تایید بروز مشکلاتی در روند کار کشتارگاه گلشن خرم آباد می گوید: فعالیت کشتارگاه خرم آباد چند روزی بعلت اعتراض قصابان به افزایش خودسرانه نرخ عوارض ذبح دام تقریباً مختل گردید.

دکتر زبردست گفت: اعمال هرگونه افزایش در عوارض ذبح دام بایستی با طرح در جلسات و کمیته ها و در نهایت گرفتن مصوبه قانونی صورت گیرد و در غیر اینصورت هر گونه افزایش عوارض غیرقانونی و تخلف است !

کارشناس اداره کل دامپزشکی لرستان افزود: در چند روز گذشته نرخ عوارض در کشتارگاه بدون هرگونه هماهنگی با مسئولین ذیربط افزایش داشته و همین امر باعث عدم همکاری قصابان خرم آباد و ذبح دام در دیگر شهرهای استان صورت گرفت

زبردست اظهار کرد: بهمین منظور با مسئولان کشتارگاه گلشن خرم آباد صحبتهایی شد و قرار شد ذبح دام براساس نرخهای قبلی صورت گیرد و هیچگونه افزایش عوارضی اعمال نشود همچنین قرار است پیشنهادات مسئولان کشتارگاه کتباً در کمیتهای تخصصی مطرح و تصمیم گیری شود.

کشتارگاه صنعتی

لزوم راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی جدید در خرم‌آباد

گلایه‌های قصابان و اظهارات رییس اتحادیه قصابان خرم آباد را شنیدیم در نهایت باید گفت: تعطیلی کشتارگاه صنعتی گلشن دام طبیعتا باعث مشکلات جدی می‌شود. تحقیق از صنف قصابان در مورد رضایت از کشتارگاه گلشن یا عدم رضایت ضروری است. باتوجه به گستردگی شهر خرم آباد و جمعیت بالای این شهر ضرورت راه اندازی و فعالیت کشتارگاه دیگری در خرم آباد احساس می‌شود چرا که قبل از فعالیت کشتارگاه گلشن ،کشتارگاه دیگری در منطقه گیلوران خرم آباد به قصابان سرویس دهی می کرد که باتوجه به اینکه رقابت باعث افزایش کیفیت و کمیت خدمات میشود امیداست مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند وجود دو کشتارگاه سالم درشهر باعث رفع این قبیل مشکلات و ایجاد فضای رقابتی سالم خواهد شد. اما در نهایت صورت مساله هنوز هنوز پابرجاست! به راستی، چرا قصابان مرکز استان باید در دیگر شهرستان‌ها کشتار کنند ؟!.