استاندار لرستان:
گروه: اقتصادی
تاریخ: 15:46 :: 1398/03/29
حضور در بازارهای سوریه و عراق فرصتی طلایی برای لرستان است

استاندار لرستان در همایش توسعه همکاری‌های اقتصادی لرستان با کشورهای عراق و سوریه، گفت: حضور در این بازارها، فرصتی طلایی برای لرستان است

به گزارش پایگاه خبری شاپورخواست، سید موسی خادمی در همایش توسعه همکاری‌های اقتصادی لرستان با کشورهای عراق و سوریه که در محل اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد، گفت: برخی کالاهای تولیدی لرستان قابلیت عرضه در بازار عراق و بازار سوریه را دارند.

استاندار لرستان، افزود: استراتژی‌های توسعه مبتنی بر توسعه واردات و صادرات است و هرکشوری با نگاه حمایت گرایانه هرچه نیاز دارد تولید می‌کند.

خادمی با بیان اینکه تولید لزوماً برای مصرف داخلی نیست و می‌تواند صادر هم شود اضافه کرد: وابستگی جدی به صادرات نفت در کشور حس می‌شود و این وابستگی به صادارت تک محصول هم تهدید محسوب می‌شود.

تراز تجاری ریسک پذیری داریم

استاندار لرستان افزود: در حال حاضر تراز تجاری ما با احتساب به صادرات نفت مثبت، اما ریسک پذیر است.

وی اضافه کرد: موضوع کاهش وابستگی به نفت مورد تاکید است و کاهش ارزش پول ملی اتفاقی دیگر است که در برخی نقاط برای رقابت سیاست‌های اقتصادی رخ می‌دهد.

سید موسی خادمی اظهار داشت: فرصت بسیار کوتاهی است و باید به بهره وری و اصلاح ساختارها فکر کرد، در غیر این صورت بازار به گذشته برمی گردد.

حضور در بازارهای سوریه و عراق فرصتی طلایی برای لرستان است

وی افزود: حضور بازار لرستان در کشورهای عراق و سوریه فرصت بزرگ و طلایی است. بزرگترین مشکل ما نهادسازی است و این موضوع دلیل اصلی توسعه است و باید تشکل‌های تولید و تشکیل شبکه‌های مشترک ملی و منطقه‌ای نهادسازی شوند، لذا در حد توان کمک خواهیم کرد و در این راستا تشکل‌ها باید سازمان دهی شوند.

استاندار لرستان با اشاره به شناسایی ظرفیت‌ها گفت: سازمان منطقه‌ای لرستان، همدان، کرمانشاه و ایلام تشکیل شده است که توسعه صادرات به کشورهای عراق و سوریه در آن مدنظر قرار گرفته است.