یک فعال رسانه‌ای لرستان مطرح کرد؛
گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۴:۳۵ :: ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
حمایت از کالای داخلی، حمایت از توسعه لرستان است

ابتدای سال است و امسال نیز به شعاری زیبنده و ضروری برای اقتصاد کشور، مزین شده است. شعاری که الزام آور است و حکمیانه، اما در همین ابتدا باید «چون و چراها و ضرورت‌هایش» را بررسی کرد و کمی «جدی‌تر» به تحلیل‌شان پرداخت.

پایگاه خبری شاپورخواست، مریم مهری؛ امسال نیز طبق یک دهه گذشته اولین نطق‌ها و اظهارنظرهای مسولان حول همین شعار می گردد، هرچند از دهه ۸۰ تا کنون صراحتا بر این ضرورت و الزام آن تاکید شده است.

«حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی در سرفصل امور قرار دارد و زمینه ها برای تحقق شعار سال باید فراهم گردد».همه ما با جملات بالا آشنا هستیم و حدود سه هفته است که روزانه و در بخش های مختلف خبری، تبلیغاتی، نمایش‌ها و … آنها را نظاره می کنیم.

اما به راستی بعد از گذشت یک دهه این شعار چگونه باید محقق شود ؟ آیا همین که به مردم گفته شود « ایرانی ، کالای ایرانی بخر» حمایت از کالای داخلی محقق می شود؟ تولیدات با کیفیت می شود ؟ آمار تولید و اشتغال بنگاه های اقتصادی بالا می رود؟ تورم کاهش می باید و چرخ های اقتصاد به حرکت در می آید؟ ظرفیت های اقتصادی مغفول و تعطیل شده با مصرف کالای داخلی راه اندازی و احیا می شود؟

آیا نگاه مردم با تماشای چند تیزر و بنر به سمت مصرف کالای داخلی ، سوق می یابند؟ و آیا این دستورالعمل یا قانون به خوبی در دستور کار همه دستگاه های اداری و …قرار می گیرد؟

این سوالاتی است که برای همه ما پیش می آید و سوالی مهم تر هم برایمان پیش می آید، اینکه متولیان این امر چه کسانی هستند؟

در گام اول و با توجه به تحلیل هایی که از محیط کسب و کار ملی و استانی در ذهنمان وجود دارد، بی شک به سراغ «مسولان اقتصادی استان» از سیاست ها و برنامه ریزی های مدیریت ارشد استان گرفته تا برنامه و بودجه، اموراقتصادی استانداری، بانک‌ها می رویم، به سراغ فعالان اقتصادی و تشکل‌ها و عملکردهایشان می رویم، به سراغ عملکرد دستگاه های دولتی در حمایت کالای داخلی می رویم و در نهایت هم مردم و امر مهم فرهنگسازی را بررسی و ارزیابی می کنیم.

اینجاست که باید پرسید متولیان و برنامه ریزان اقتصاد لرستان برای تحقق و عملیاتی نمودن شعار «حمایت از کالای ایرانی» در لرستان چه‌ کاری انجام خواهند داد؟ آن هم با وضعیت بودجه عمرانی حال حاضر کشور و استان لرستان که بسیاری از طرح هایی که می بایست برای توسعه اش اجرایی شود ، به حالتی لاکپشتی و بسیار کند مبتلا شده اند؟ بسیاری از واحدهای تولیدی به تملک بانک ها در آمده است و برخی تولیدکنندگان هم به دلیل نداشتن بازار مصرف ، با نیمی از ظرفیت و حتی کمتر از آن ، فعالیت می کنند.

کمی ساده‌تر بگوییم، ابتدا و در ظاهر قضیه باید پرسید خود دولتی ها چه میزان از نیازشان را از تولیدات استانی تامین می کنند؟ برنامه ها و پروژه های عمرانی استان آیا همچنان در گیر بخش نامه ها و برخی دستورالعمل هایی خواهد ماند که در سال های پیشین هم به بهانه های مختلف مانع تامین مواد اولیه و حتی نیروی کار از استان می شد؟

واقعیت این است که هر روز و قبل از نامگذاری صریح امسال به عنوان حمایت از کالای داخلی، شاهد درد ودل های فراوان تولید کنندگان استان بوده ایم که چرا دستگاه های اداری با وجود امکان خرید کالای آن هم با شاخصه ها و کیفیت های مشابه و حتی بالاتر از سایر استان ها ، تولیدات استان را در فهرست خریدهای خود قرار نمی دهند.

خوب است که مسولان ارشد و برنامه ریزان اقتصادی لرستان در ابتدا نگاهی به عملکرد دستگاه های دولتی و ادارت در خرید و حمایت از تولیدات داخلی داشته باشند . خوب است که مطالعه و تحقیق شود اگر کالایی در استان تولید می شود و احیانا کیفیت لازم را ندارد آیا تا کنون مورد حمایت مسولان واقع شده است؟ تلاشی از سوی دستگاه های متولی برای توسعه بازار و به روزآوری اش انجام شده است یا خیر؟ تلاشی برای افزایش رقابت پذیری و ماندگاری تولیدات استان در بازار کشور صورت گرفته است؟

مریم مهری

به هر روی این‌ها پرسش‌هایی است که در ابتدا به ذهن همه ما متبادر می شود و با کمی تحقیق و مطالعه در می یابیم که حمایت از کالای داخلی همان «حمایت از توسعه لرستان» است که نیازمند «کاهش بروکراسی‌های اداری و سلیقه سالاری‌های غیرکارشناسی» است.

حمایت از تولید داخلی همان حمایت از فکر و ایده لرستانی است که مهاجرت نکند ، مورد استقبال و همدلی قرار بگیرد و در نهایت هر لرستانی از مدیر گرفته تا شهروند معمولی، وظیفه اش را که فراهم آوردن زیرساخت های مادی و معنوی برای حمایت از تولید داخلی است، به خوبی انجام دهد.

پاسخی بگذارید