عصر امروز؛
گروه: اجتماعی
تاریخ: 14:00 :: 1398/04/23
نشست خبری مدیرکل بهزیستی لرستان برگزار شد

عصر امروز و هم زمان با هفته بهزیستی، نشست خبری مدیرکل بهزیستی لرستان با اصحاب رسانه استان، در خرم آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شاپورخواست، عصر امروز، نشست خبری مدیرکل بهزیستی لرستان با اصحاب رسانه، برگزار شد.

فاطمه زهرا توکلی مدیرکل بهزیستی لرستان در این نشست که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی در خرم آباد برگزار شد، گفت: تحت پوشش بهزیستی، مستمری بگیر بهزیستی نیست.

مدیرکل بهزیستی لرستان، تصریح کرد: یک باور در سطح جامعه این است که مستمری بگیر بهزیستی یعنی تحت پوشش بهزیستی، در صورتی که باور و برداشتی غلط است.

وی ادامه داد: تحت پوششان بهزیستی الزاماً مستمری بگیران بهزیستی نیستند چرا که خدمات غیر مستمر این سازمان مانند مسکن، اشتغال، مناسب سازی، ایاب و ذهاب و مسائلی از این دست، در اختیار مددجویان قرار گرفته و می گیرد.

۳۹ هزار خانوار از خدمات بهزیستی لرستان بهره می برند

توکلی افزود: هدف بهزیستی لرستان این است که حال مردم و جامعه هدفش خوب باشد. اینکه خدمت رسانی به افراد تحت پوشش از ۱۵ هزار خانوار به ۳۹ هزار خانوار افزایش یافته یعنی اقدامات خوبی صورت گرفته است اما، بی شک این پایان کار نیست و تا رسیدن به ایده آل ها، فاصله داریم.

مدیرکل بهزیستی لرستان، تاکید کرد: پیشگیری، درمان و توانمندسازی از جمله وظایف ذاتی این سازمان است و خدمت رسانی به ۵ هزار معلول، ۸ هزار زن سرپرست خانوار، ۹ هزار سالمند و ۱۰۰۰ کودک تحت پوشش، اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته و ادامه دارد.

زمینه اشتغال ۱۶۴۵ مددجو فراهم شده است

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۵۳ نفر در مراکز شبانه روزی خدمات مراقبتی بهزیستی لرستان نگهداری می شوند و زمینه اشتغال یک هزار و ۶۴۵ نفر از مددجویان فراهم شده است که امیدواریم در سال ۹۸، زمینه اشتغال تعداد بیشتری از افراد تحت پوشش فراهم گردد.

۳۱۰ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی لرستان واگذار شده است

فاطمه زهرا توکلی ادامه داد: واگذاری ۳۱۰ واحد مسکونی به مددجویان نیز، از جمله خدماتی است که توسط بهزیستی لرستان پیگیری و محقق شده است.

یکی از چالش های معلولین، عدم مناسب سازی معابر و سازه ها است

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: یکی از چالش های معلولین، عدم رعایت ضوابط مناسب سازی در سطح کشور و استان لرستان است که نیازمند فرهنگ سازی است، لذا در این خصوص بهزیستی لرستان به عنوان دبیر کارگروه مناسب سازی، حکم تخریب معبر و سازه ۳۰ واحد عمومی مانند پاساژ و … را اخذ کرده که این مهم با نظارت دستگاه قضایی اجرا شده است.

نشست خبری مدیرکل بهزیستی لرستان

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شاپورخواست مبنی بر چرایی عدم برخورد با کودکان به اصطلاح کار که در سطح معابر و چهار راه ها اقدام به پاک کردن شیشه خودروها می کنند، تصریح کرد: بارها با این پدیده برخورد قانونی همراه با رافت شده و زمینه اشتغال سرپرستان این کودکان نیز فراهم آمده اما، خانواده این کودکان قصدی برای انجام امور محوله ندارند و ترجیح می دهند که فرزندان خود را در معابر رها کنند چراکه درآمد حاصله از تحریک احساسات عمومی از مستمری پرداختی بهزیستی بیشتر است.

۳۷۵ کودک کار در بهزیستی لرستان ساماندهی شده اند

او، تشریح کرد: هم اکنون ۳۷۵ کودک کار در ۳ مرکز ساماندهی و توانمندسازی کودک و خانواده در سطح استان دارای پرونده هستند که خدمات مددکاری، روانشناسی و آموزشی دریافت می کنند، این در حالی است که ۲۷۰ نفر از این کودکان تحت پوشش بوده و از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

برخی والدین کودکان کار مهارت آموخته اند، برخی همراهی نمی کنند

مدیرکل بهزیستی لرستان، افزود: سال گذشته تعداد ۵۰ نفر از والدین کودکان کار را از طریق فنی حرفه ای به مهارت آموزی دعوت کردیم و در همین رابطه نیز یک کارگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال کردیم که خوشبختانه زمینه اشتغال آنان فراهم شد اما بخش عمده ای از والدین کودکان کار ترجیح می دهند که فرزندانشان در معابر دوره گردی کنند که در این خصوص نیز تصمیماتی اتخاذ شده و طی روزهای آینده، اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت که امیدواریم سایر دستگاه های متولی نیز پای کار آمده و در تحقق این امر مهم، بهزیستی لرستان را یاری کنند.

کودکان کار لرستان جمع آوری و ساماندهی می شوند

توکلی، گفت: انشاالله در روزهای آینده این کودکان کار از سطح معابر جمع آوری و به مراکز بهزیستی انتقال داده خواهند شد تا ساماندهی شوند، لذا این پایان کار نیست و امیدواریم رسانه ها نیز در جهت فرهنگ سازی عمومی اقدامات لازم را به عمل آورند.

گفتنی است نشست خبری مدیرکل بهزیستی با اصحاب رسانه لرستان، به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، در خرم آباد برگزار شد.