شاپورخواست گزارش می دهد؛
گروه: فرهنگی
تاریخ: 15:38 :: 1398/04/05
در دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد چه می گذرد ؟

این گزارش، شرایط حاکم بر دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد «متوسطه دوم» را بازگو می کند.

به گزارش پایگاه خبری شاپورخواست، در نشست اصحاب رسانه با مدیر، معاونین، رئیس هیات امنا و نماینده اولیا که در محل دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد «متوسطه دوم» برگزار شد، نقاط قوت و ضعف این مجموعه علمی و آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سهیلا جمشیدی منفرد مدیر دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد در این نشست، گفت: راهبرد این دبیرستان، تحقق سند تحول بنیادین آموزش است و در این راستا، در حوزه تعالی مدیریت در مدارس در سطح استان صاحب ایده و نظر است.

وی، افزود: خوشبختانه تلاش در جهت برطرف نمودن ضعف علمی دانش آموزان، معرفی به مراکز مشاوره ای، شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری، ورود موثر در بحث عفاف و حجاب، تعامل سازنده با دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه معزز خرم آباد،  بهزیستی لرستان، جمعیت هلال احمر، محیط زیست استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های علمی و آموزشی، تعامل سازنده و هم اندیشی با هیات امنا و نماینده اولیا و مربیان، ایجاد فضای شور و نشاط در سطح دبیرستان، برگزاری پرشور نماز جماعت در دبیرستان، همه و همه باعث شده تا دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد در تمامی شاخص ها موفق عمل کند و به مرحله استانی راه یابد.

مدیر دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد «متوسطه دوم»، ادامه داد: کمیته برنامه ریزی؛ نظارت و ارزیابی دبیرستان، با آگاهی از نقش ها، سند چشم اندازی برای مجموعه تنظیم و ترسیم کرده که عبارت است از ایجاد وفاق و هماهنگی میان کارکنان، اولیا و دانش آموزان بر اساس اهداف تبیینی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. البته تا حدودی این اهداف محقق شده اما تا نتیجه عالی فاصله داریم.

از مشارکت همه همکاران و دلسوزان تشکر می کنم

وی، تصریح کرد: خانم ها مریم حسن پور به عنوان معاون فناوری، ساره عزیزالهی معاون پرورشی، اقدس دولتشاه معاون آموزشی و محبوبه جوادی به عنوان معاون اجرایی، تجربیات خود را به میدان عمل آورده اند تا دانش آموزان این دبیرستان از نظر تعلیم و تربیت با چالشی روبرو نباشند، لذا جا دارد از زحمات و خدمات همه همکارانم تقدیر و تشکر کنم.

همواره در کنار دانش آموز هستیم

جمشیدی منفرد، تاکید کرد: همانگونه که می دانیم، تعلیم و تربیت دانش آموزان تنها به محیط مدرسه محدود نشده و این چرخه در جامعه نیز ادامه دارد، از این رو با تلاش آقای علی اصغر حسین پور رئیس هیات امنای دبیرستان که از نیروهای ارزشی کشور و از معتمدین شهر خرم آباد و جزو خانواده معظم شهدا هستند توانسته ایم به موفقیت های چشم گیری در اهداف تبیینی مورد نظر برسیم.

مدیر دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد، افزود: رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی برخی دانش آموزان و خانواده آنان، زیباسازی و ترمیم بخشی از فضای دبیرستان، دعوت از مدیران استانی برای حضور در جلسات و برگزاری برنامه های مشترک و مشارکت در رفع مشکلات سیل زدگان لرستان به ویژه مردم سیل زده پلدختر، تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته توسط رئیس هیات امنا و کارکنان دبیرستان است که امیدوارم مورد رضایت خداوند متعال قرار گیرد.

وی، تاکید کرد: ما در بحث تعلیم و تربیت، ترجمان «بنی آدم اعضای یکدیگرند» هستیم و پس از دبیرستان تیزهوشان و نمونه، در صدر جدول علمی و آموزشی خرم آباد قرار داریم. اقدامات گروهی، مشورت و هم اندیشی را بر نظرات شخصی و فردی اولاتر می دانیم، لذا همین نگاه گروهی باعث شده تا حمایت مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، معاون وقت و معاون فعلی فرهنگی و پرورشی اداره کل، همراهی همیشگی جناب آقای حسن رضا چگنی رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد و هم‌گامی و همدلی سرکار خانم فرزانه علیخانی رئیس آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش لرستان و نایب رئیس هیات امنا و  حجت الاسلام مسلم فیروزی رئیس انجمن اولیا و مربیان دبیرستان را توشه راه خود کنیم.

مطابقت کارنامه ماهیانه هر دانش آموز با کارنامه ماه قبل در دستور کار است

سهیلا جمشیدی منفرد، گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد «دوره متوسطه دوم» این است که کارنامه ماهیانه دانش آموز را با کارنامه ماه قبل او تطبیق می دهیم. این روش را روشی تاثیرگذار دانسته و می دانیم چرا که دانش آموز با سایر دانش آموزان مقایسه نمی شود بلکه با عملکرد تحصیلی خودش ارزیابی می شود. به عقیده ما و کادر آموزشی و پرورشی دبیرستان، مقایسه یک دانش آموز با دانش آموزی دیگر مقایسه ای اشتباه است اما، وقتی عملکرد تحصیلی او با عملکرد ماه گذشته اش مطابقت داده می شود، نقاط قوت و ضعف آشکار شده و به خودآگاهی محصل کمک خواهد کرد. لذا این روش به صورت ماهیانه در دبیرستان فرهنگیان انجام می شود که اثرات و برکات خوبی نیز به دنبال داشته است.

عملکرد دبیران شاغل در دبیرستان فرهنگیان ارزیابی می شود

او با اشاره به این نکته که عملکرد دبیران شاغل در دبیرستان دخترانه فرهنگیان نیز ارزیابی می شود، تصریح کرد: در راستای ارتقای سطح آموزش دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد، هر ماهه پرسشنامه هایی بی نام در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد که در آن، نحوه آموزش، نحوه برخورد دبیران با دانش آموز و مسائلی از این دست مطرح و دانش آموزان با برآورد خود، ما را در تعیین و انتخاب دبیران و معلمان کمک می کنند. به طور نمونه، وقتی ۵۰ نفر از دانش آموزان به روش تدریس یک دبیر یا نحوه برخورد او ایراد علمی یا شکلی می گیرند، موضوع را در کمیته مربوطه مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری می کنیم، لذا همین نظر سنجی باعث شده تا در برخی موارد با بعضی همکاران خداحافظی کنیم و از خدمات همکاران دیگر بهره مند شویم.

حجم بالای درخواست ها، ثبت نام از طریق سامانه

وی، ادامه داد: هر کاری نقطه قوت و ضعف دارد. این مهم بر کسی پوشیده نبوده و نیست اما، در بررسی شاخص های یک مرکز آموزشی می توان فهمید که عملکردها مثبت بوده یا منفی، لذا عملکرد ما و همکارانمان در این دبیرستان به گونه ای بوده که برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸، مجبور شدیم تا دانش آموزان را از طریق سامانه پذیرش کنیم. حجم درخواست ها از جنوب، مرکز و شمال شهر به حدی بالاست که در این روزهای آغازین فصل تابستان و پیش از شروع سال تحصیلی جدید با مراجعه روزانه ۱۰۰ ولی دانش آموز روبرو هستیم که پس از پاسخگویی، آنان را به ثبت نام فرزندانشان از طریق سامانه مجاب می کنیم. به هر حال این حجم از درخواست ها اگرچه زمان‌بر است و بخشی از انرژی ما را می گیرد اما، خوشحالیم که با عملکرد خود، موجبات رضایت خانواده ها و دانش آموزان را فراهم کرده ایم که اینگونه به ثبت نام در دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد اصرار دارند.

سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان تحت کنترل است

مدیر دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد «متوسطه دوم»، به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان این دبیرستان نیز اشاره کرد و گفت: در جذب راننده حداکثر سخت‌گیری را داریم. به هر حال ما در مقاطع مختلف به دنبال تعلیم و تربیت آینده سازان کشور و لرستان هستیم، دغدغه ما تنها به محیط مدرسه خلاصه نمی شود و پس از خروج نیز مراقبت خود را داریم. به همین خاطر سرویس دانش آموزان از خودروهایی سالم و بدون نقص فنی انتخاب می شود و رانندگان زن و مرد نیز به تایید هیات امنا و مجموعه آموزش و پرورش رسیده و پس از آن مشغول فعالیت می شوند. این مهم یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته تا خانواده دانش آموزان، دغدغه حدفاصل خانه تا مدرسه و بالعکس را نداشته باشند.

ورود موبایل و تجهیزات الکترونیکی غیر مرتبط، ممنوع

جمشیدی خاطرنشان کرد: ورود تلفن موبایل، تبلت، لپ تاپ و دستگاه های الکترونیکی و ارتباطی از این دست به محیط دبیرستان ممنوع است. البته با توجه به اینکه دبیرستان دخترانه فرهنگیان از کلاس های هوشمند بهره می برد، امکانات مورد نیاز زیر نظر معاون آموزش و معاون فناوری فراهم شده اما، دانش آموزان در حین تحصیل، از همراه داشتن دستگاه های ارتباطی و الکترونیکی شخصی منع شده اند تا به صورت هدفمند در محیط دبیرستان به تعلیم و تربیت بپردازند.

درد دل، پیشنهاد و انتقاد، آزاد

این فرهنگی باسابقه، تاکید کرد: متاسفانه شرایط جامعه به گونه ای هدایت شده که فرزندان، از واگویه نزد پدر و مادر خودداری می کنند، البته این یک آسیب جدی است که باید در سطح کشور ریشه کن شود و ما در دبیرستان دخترانه فرهنگیان این چالش را مرتفع کرده ایم. با توجه به اینکه مخاطب ما دختر هستند، سعی کرده ایم تا یک فضای دوستانه و قابل اعتماد ایجاد کنیم. دانش آموز مکمل معلم است و اگر دانش آموزی نباشد، معلمی معنا پیدا نمی کند. عکس همین هم صادق است، لذا ما دختران محصل در دبیرستان فرهنگیان را دختر خود می دانیم و اقداماتی انجام شده که مسائل شخصی و مشکلات خانوادگی خود را نیز با ما در میان می گذارند. حال این مشکلات، مشکل اقتصادی باشد، فرهنگی باشد، خانوادگی باشد، یا هر مشکل دیگری، ما فورا مداخله می کنیم و جهت رفع آن اقدام لازم را به عمل می آوریم. لذا وقتی دانش آموز و خانواده او می بیند که مدیر و کادر اداری و آموزشی دبیرستان نه مقابل، که در کنار آنان است اعتماد می کنند و رفع مشکلات آسان می شود. از سوی دیگر این حس اعتماد موجب می شود تا دختران دانش آموز راه راست را از بیراهه تشخیص داده و بهترین که همانا راه راست است را برگزینند.

دلسوزان خرم آباد، با مدیریت دبیرستان دخترانه فرهنگیان همکاری کنند

سهیلا جمشیدی منفرد، گفت: با توجه به اینکه این دبیرستان به صورت هیات امنایی اداره می شود، لذا از نظر مالی با مشکلاتی روبرو هستیم اگرچه این امر به معنای کمبود اعتبار جهت انجام امور جاریه نیست اما شرایط موجود اجازه خرید تجهیزات بیشتر و تغییر ساختار شکلی دبیرستان را نمی دهد، لذا برآنیم تا به همت دلسوزان، تغییرات بنیادینی در سال تحصیلی پیش رو در دبیرستان فرهنگیان به وجود آوریم.

در ادامه، علی اصغر حسین پور رئیس هیات امنای دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد نیز، گفت: یک مجموعه آموزشی اگر همه امکانات روز دنیا را داشته باشد و دانش آموزی در آن موفق شود اگرچه دلچسب است اما هنرمندانه نیست. هنر آن است که دانش آموزان با امکانات نسبتاً محدودی که در اختیار دارند بتوانند در عرصه علم و دانش و زندگی موفق شوند.

کادر مدیریت دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد را عاشق تعلیم و تربیت می دانیم

پدر زهرا حسین پور از دانش آموزان دبیرستان فرهنگیان، تصریح کرد: با دخترم که صحبت می کنم از عملکرد مجموعه رضایت دارد. بنده و سایر اولیای دانش آموزان نیز با ارزیابی مشاهدات خود، این مجموعه را پویا، دلسوز و عاشق تعلیم و تربیت می دانیم. لذا توسعه مراکز آموزشی را اوجب واجبات جامعه امروز می دانم چراکه بنیان خانواده های نسل آینده، همین دانش آموزان امروز هستند. به عقیده من و سایر اولیا، مادرانی که باید فرزندانی متعهد، متخصص و آینده ساز تربیت کنند؛ باید امروز در محیطی امن، آرام و پربار پرورش یابند.

وی، تاکید کرد: در این نشست عملکرد دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد از نگاه مربیان بررسی شد اما بنده می خواهم از نگاه دانش آموزان و اولیای آنان به موضوع ورود کنم. زمانی که از دانش آموزان پرسیده می شود که سال تحصیلی گذشته را چگونه ارزیابی می کنید و می گویند ای کاش دوباره به سال گذشته بازگردیم، چه واژه ای می تواند میزان این رضایتمندی را ترجمه کند ؟.

کادر مدیریتی دبیرستان، نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرده

حسین پور، ادامه داد: این مجموعه نقاط قوت و ضعف فراوانی دارد، ضعف زمانی خودنمایی می کند که برای رفع آن اقدامی صورت نگیرد اما، کادر مدیریت و آموزش دبیرستان دخترانه متوسطه دوم فرهنگیان خرم آباد همواره در صدد است تا نقاط ضعف را بررسی و مرتفع کرده و به نقطه قوت تبدیل کند. وقتی دبیر در عمل به تکالیف قانونی خود کاستی دارد و مدیریت مجموعه به موضوع ورود می کند و مشکل حل می شود، آیا معنی این کار تبدیل تهدید به فرصت نیست ؟!.

وی، گفت: برگزاری همین نشست چه معنایی می تواند داشته باشد. اینکه مدیر و معاونین در این گرمای طاقت فرسا در محل کار حاضر شده و مشغول رنگ آمیزی مجدد ساختمان و آماده کردن فضای دبیرستان برای سال تحصیلی پیش رو هستند را چه می توان نام گذاشت ؟!. درخواست من از رسانه ها و خبرنگاران این است تا در نیمه سال تحصیلی جدید، از این دبیرستان بازدید مجدد کرده و به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه، نقاط مثبت و منفی را گوشزد، و در تعالی هر چه بیشتر مجموعه مشارکت کنند.

گفتنی است ظهر امروز، جمعی از اصحاب رسانه لرستان با حضور در دبیرستان هیات امنایی دخترانه فرهنگیان خرم آباد «متوسطه دوم»، در نشست با سهیلا جمشیدی منفرد مدیر دبیرستان، مریم حسن پور معاون فناوری، محبوبه جوادی معاون اجرایی، ساره عزیزالهی معاون پرورشی، اقدس دولتشاه معاون آموزشی، علی اصغر حسین پور رئیس هیات امنا، حجت الاسلام مسلم فیروزی رئیس انجمن اولیا و مربیان و ابوالقاسم کرم پوریان و فرنگیس محمدی از کارکنان این مجموعه، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نظرات کاربران (۱)

    < class="comment even thread-even depth-1" id="comment-181">
    غلامی

    سلام ببخشید من چطور میتونم از طریق سامانه ثبت نام کنم